مجلس برای زندانیان آبان 98 تخفیف و بخشش گرفت/ تلاش برای کاهش مجازات مهریه
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۳۰۹۷۱
گروه پارلمانی خبرگزاری فارس- سیده زهرا عبداللهی: « یکی از آنهایی که آبان ۹۸ به مردم شلیک کرد من بودم!» این جملهای بود که از قول یک نماینده مجلس در فضای مجازی دست به دست شد. جملهای مشکوک، عجیب و غیرقابل باور!
«یکی از آنهایی که به مردم شلیک کرد من بودم، ما کُشتیم. حالا چه کسی میخواهد ما را محاکمه کند؟! طرف آمده بانک را آتش زده است و ما هم او را کُشتیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به سراغ حجتالاسلام حسن نوروزی رفتیم و با وی به گفتوگو نشستیم و خواستار بیان اصل موضوع شدیم، اما در این گفتوگو، متوجه شدیم اصل ماجرا چیز دیگری است. مشروح این گفتوگو در ادامه آمده است:
فارس: در بحث بنزین و اتفاقات آبان سال 98، اصل اظهار نظرشما چه بود و آیا واقعا شما چنین کاری که گفته شده را انجام دادید؟! در کل چه اتفاقی افتاد و چه سوالی از شما شد و چه جوابی دریافت شد؟
نوروزی: اصولاً کسانی که من را به حقیقت میشناسند، به صراحت لهجۀ من اعتقاد دارند، من جزء زندانیان سیاسی قبل از انقلاب در زندان وکیلآباد مشهد هستم، من جزء اولین بسیجیان و روحانیون اسیر در جبهه و جنگ هستم که 10 سال اسیر بودم و لذا در این سه دورهای که در مجلس هستم، ضمن صراحت لهجه و عدم مماشات، فعالیتهای من اکثراً در حوزه حقوقی و مسائل اسلامی حقوقی است که توانستیم حدود 5، 6 هزار جوانِ در انتظار اعدام را از اعدام نجات بدهیم. با الحاقیهای که به ماده 48 قانون مبارزه با موادمخدر آوردیم، جوانهای زیادی نجات پیدا کردند.
* در کمیسیون قضایی طرح کاهش زندان را مطرح کردیم
ما جزء کسانی بودیم که طرح کاهش زندان را در رابطه مهریه مطرح کردیم، اگر کسی دو سال زندان داشت، نصف شد، 10 سال بود، 5 سال شد، 20 سال 10 سال شد، بنده از آن طرح دفاع کردم و طرح را دوستان من آوردند و ما مشترک امضاء کردیم، منتها بنده انقلابی هستم یعنی طرفدار و وفادارِ نظام اسلامی هستم و از نظام دفاع میکنم، من 7 تا دفتر دارم و 41 کارمند در حوزههای انتخابیۀ پرند، رباطکریم و بهارستان دارم که به نظر کارشناسان بنیاد مستضعفان، حوزه انتخابیهام دو میلیون جمعیت دارد.
من در طول هفته در مجلس هستم و دوشنبه در وزارتخانهها، شنبه و یکشنبه هم در ادارات شهرستان و با مسئولین شهرستان جلسه دارم، جمعهها هم بعد از اینکه دعای ندبه را برگزار کردیم، هر هفتهای در یک شهر ملاقات عمومی داریم تا نماز جمعه و بعد از نماز با مردم هستیم تا ساعت 4 و 5 بعدازظهر.
* اصل ماجرای شلیک یک نماینده مجلس!
فارس: درباره اصل ماجرای آن مصاحبه جنجالی بفرمایید.
نوروزی: جمعه که ما در دفتر نسیمشهر بودیم، یک جمعیت صد نفری پشت در بود و اینها را دعوت کردیم آمدند بالا و کار را شروع کردیم. اکثرا نامهها را خودم مینویسم و برخی نامههای ساده را یکی از دوستان مینویسد، با دست مینویسیم، چه نامههای قضایی باشد، چه نامههای اجتماعی، مالی و اداری باشد و مسئولین هم الحمدلله عمل میکنند.
در حال انجام کار بودیم که موبایل من زنگ خورد، خبرنگاری درباره دادگاه 98 که در لندن برگزار میشود، سوال کرد و گفت نظرتان را بگویید، من خبر نداشتم نمیدانستم چنین چیزی در لندن است، فکر کردم دارد مسخره میکند، در مورد آدمکشی آبان 98، گفتم چه کسی کشته؟ چه کشته؟! کجا کشتند؟ اگر اینطور باشد اگر بخواهد در لندن باشد، طبیعتاً لندن صدام حزب بعثی را قبول داشت، ایران و امام خمینی را که قبول نداشت، کلی به صدام کمک کرد، کلی جنایت کرد، اگر مسعود رجوی در ایران آدم کشت به لندن و فرانسه پناهنده شد، اگر عزالدین حسینی در کردستان جنایت کردند به آنجا رفتند، حزب خلق مسلمان، همه به لندن رفتند، کسانی که به رهبر ما توهین میکنند در لندن دفتر دارند و کار میکنند، گاهی سفارت ما را اشغال میکنند، خوب اگر اینطور باشد ما هم پس همان آدمکش هستیم! اگر بنا باشد لندن باشد، بعد هم احساس کردم اینها به نحوی شبکههای معاند و منافقین هستند و بعد گفتم شوخی کردم و قطع کرد!
اینها یکشنبه پروپاگاندای و بمباران تبلیغاتی را شروع کردند و بعضی از کسانی هم که در داخل گاهی به آنها کمک میکنند به این جریان دامن زدند. به هر حال 60 سال از سن من میگذرد، 10 سال اسیر بودم و روحانی هستم و کار قانونگذاری میکنم، ناراحت هستیم که قائلۀ 98، 88 و 78 رخ میدهد، ولی به هر حال کار ما چیز دیگری است، گفتم اگر بنا باشد چنین باشد پس ما همه آدمکش هستیم، ما 8 در سال دفاع بودیم و رفتیم جنگیدیم و 10 سال اسیر بودیم، به نظر انگلستان ما جانی و آدمکش هستیم. اینها نوشتند که « نوروزی گفته من شلیک کردم!».
بعد من دیدم آنها گفت وگو را میکس کردند با شو و حرکت پوپولیستیای که در لندن رخ داد! شویی که در آن یک زنی میآید میگوید 5 نفر به من تجاوز کردند و هر کدام یک چیزی از این چرندیاتی که جور کردند، می گویند.
فهمیدم هدف اینها درهمکوبیدن فضای آرامشّبخش ایران بعد از انتخابات است و مخصوصاً اینکه منافقین هم نوشتند این جانیِ آدمکش شناسایی شد، دفتر او در فلان جا است، شماره دفتر او هم فلان شماره است و از این چرندیات. فهمیدم اینها حرکاتِ مسمومِ امپریالیستی منافقین است و ما طبیعتاً از آمریکا و انگلیس و اسرائیل توقع کمک نداریم و آنها با نیروهای انقلابی ما سر جنگ دارند و نه برای من، بنده کسی نیستم که بگویند فلانی را میکشیم! من بارها تا مرز مرگ رفته ام، زمانی که صدام ما را اسیر کرد ده بار تا مرز مرگ رفتیم و الان به دعای ملت نشستیم و داریم خدمت میکنیم، ولی انقلاب اسلامی، رهبر ما، بزرگان ما کسانی هستند که نباید به آنها توهین شود و مورد تعرض قرار بگیرند.
اینها بهنحوی انتقامگیری از حکومت را به من منتسب کردند و سعی کردند انتقام خودشان را از حکومت بهنحوی در رابطه با من عقدهگشایی کنند. بعضی از فراریها هم گفته بودند نوروزی آدمکش نیست و اینها بحث حکومت است، فهمیدم آن جریان فراریها که اینطور حرف میزنند و منافقین که دفاتر ما را شناسایی کردند و میگویند این جانی شناسایی شد و صحبتهای من را با آنچه که در شوی تبلیغاتیشان بهعنوان دادگاه در لندن بود میکس کردند و فهمیدم اینها یک جریان خیلی عمیق بودند.
لذا حرف من سر این است که الان من جزء کسانی هستم که به خانوادههای کسانی که فرزند و عزیزشان را از دست دادند برای کمک به آنها نامه میدهم که از بیتالمال کمک بشود یا نامه آزادی دادم برای کسانی که زندانی شدند یا برای تخفیف دادگاههای آنها یا اِعمال ماده 1477 آنها، آن کسی که در کمیسیون حقوقی دارد نامه میدهد و کمک میکند بنده هستم، چه برای کسانی که فرزندانَشان را از دست دادند به فرمانداری و غیره نامه میزنیم که کمک کنند و چه کسانی که الان زندان هستند، برای تخفیف مجازاتشان و تجدید در پروندهَشان و اِعمال ماده 477 نامه میزنم و من این کارها را انجام میدهم و کسی غیر از من نیست.
بنابراین حالا ما باید از این به بعد یک مقدار حواسمان جمع باشد که با افرادی که بهعنوان خبرنگار فیک میآیند و خودشان را بهعنوان خبرنگار معرفی میکنند و کسانی که میخواهند از انقلاب انتقام بگیرند یا کسانی که میخواهند آرامشی که بعد از ریاستجمهوری آیتالله رئیسی بر ایران حاکم شده است را بهم بزنند و حالت آنارشیسم در ایران ایجاد کنند، باید حواس ما خیلی جمع باشد، متاسفانه کار زیاد این مشکل را دارد که ما در حال پاسخگویی به مردم، من سعی میکنم موبایلم را خودم جواب بدهم که مردم بین خودشان و نماینده خودشان فاصله نبینند، این اشتباه خاصِ استراتژیک بود که باید وقتی نماینده دارد با مردم صحبت میکند و پاسخ نامه را میدهد دیگر گوشی را جواب ندهد و اگر او ناراحت شود بهتر از این است که یک کشور با این نوع مصاحبهها ناراحت شوند. لذا این مسائل رخ داد و حواس ما باید خیلی جمع باشد.
* ماجرای خانمی که برای عفو فرزندش در آبان 98 به مجلس مراجعه کرد
فارس: اخیراً داشتیم که خانوادههای اتفاقات آبان 98 بیایند سر بزنند و از شما تقاضای کمک بکنند؟
نوروزی: بله خانمی از شهر قدس آمدند، خانمی از گلستان آمدند، از تهران آمدند، افراد زیادی آمدند، مثلاً میگویند فرزند ما زندان است، مقصر نبوده، من نامه نوشتم مراعات به تخفیف، بخشش به خاطر عدم سوءپیشینه، به خاطر اینکه متوجه نبوده، کارگر بوده عبور میکرده، چون سوءپیشنیه ندارد دوباره رسیدگی بکنید و دستور به رسیدگی هم دادند یا مثلاً شخصی آمده که بچۀ ما عبور میکرده تیر خورده، به فرمانداری شهرستان نامه نوشتیم که سعی شود به این خانواده کمک شود و 98 درصد نامههای این موارد را من مینویسم.
در مورد کشتههای آبان 98، آنها چند قسمت هستند مثلاً پلیس امنیت ما در شهر گلستان مثلاً 32 نیرو مسلح داشته، آنها وقتی حمله کردند، بچهها میتوانستند همۀ آنها را از بین ببرند ولی این کار را نکردند، پلیس امنیت را رها کردند به خانه همسایه رفتند و آنها آمدند پلیس امنیت را آتش زدند، پلیس امنیت ما عاقلانه رفتار کرد و تشخیص داد اینها بچههای منطقه هستند و حالا احساساتی شدند، آنها را آزاد گذاشتند و بعد آنها هم آنجا را آتش زدند و رفتند و بعد ما آنجا را درست کردیم و مسالهای رخ نداد.
مثلاً ما در مجلس، ورودی مجلس درب شمالی را طوری درست کردیم که اگر کسی اعتراض دارد میرود آنجا مکتوب شعار میدهند، رئیس مجلس دستور میدهد به فراخور آن جمعیت از همان کمیسیون مرتبط افرادی میآیند با آنها صحبت میکنند مینویسند و میآیند مشکل را حل میکنند، مثلاً اعتراض معلمین است، افزایش حقوق بازنشستگان است، اعتراض ایثارگران است، هر چه باشد در مجلس انجام میشود؛ موضوع این است که ناراحت هستیم که چرا پمپبنزین، شهرداری و بانک را آتش زدند؟ اینها سرمایه ملی است که از بین میرود ولی آقا هم فرمودند اعتراض و انتقاد درست است ولی اینکه عدهای سلاح به دست بگیرند و مردم را بکشند و بعد در رسانههای بیگانه منعکس کنند و مردم را تحریک بکنند، اینها معنایی ندارد. اعتراض خوب است حالا در شهرها تظاهرات کنند یا بیایند جلوی مجلس، من جلوی سازمان برنامه و بودجه، جلوی وزارت آموزش و پرورش دیدم که میآیند اعتراض میکنند و مسئولین هم گوش میدهند.
* پیادهسازی سبک لندنیسم برای جهت دهی به اعتراضات مردم
حرف ما هم سر همین است، ما ضمن اینکه از اغتشاش، آن هم پشت سایه که عدهای مثلاً منافق را وارد میکند، معترض هستیم مانند جریان خیابان پاسداران که یکی از دراویش منحرف با اتوبوس روی بچههای ما رفت، ولی کسانی هستند که انتقاد دارند و به مجلس و وزارتخانهها میآیند و ما هم برای حل مشکلاتشان تلاش می کنیم. مثلا ایثارگران آمده بودند، رئیس مجلس دستور دادند من رفتم روی زمین نشستم و با آنها صحبت کردم و تمام شد، ولی سبکی که لندنیسم کار میکند، چه لندنیسم داخلی و چه صهیونیستها و چه خارجی، اینها که با انقلاب سر جنگ دارند را قبول نداریم ولی انتقاد، بحث و غیره، همه کسانی که من را در ایران میشناسند میدانند که ما اهل مذاکره، صحبت هستم مثلاً من همین جمعه در همان شهر نماز جمعه خواندم، بعد از نماز جمعه نه محافظی نه کسی بود روی زمین نشستم و 50 نفر آمدند اطراف من و سوال پرسیدند و من پاسخ دادم، نامه دادند و بعد که همه رفتند من هم بلند شدم آمدم، من نه محافظ و نه خدم و حشم دارم و هر کسی که میخواهد با من صحبت کند من در خدمت هستم.
* تلاش مجلس برای کاهش مجازات مهریه
فارس: حاشیهای درباره موضوع مهریه هم از شما در شبکههای اجتماعی مطرح شد، درباره آن هم بفرمایید.
نوروزی: این بحثی است که ما 4 سال است داریم روی مهریه کار میکنیم، بعد بهعنوان یک قاضی و فارغالتحصیل رشته حقوق و یک فارغالتحصیل رشته مدیریت راهبردی دانشگاه امام علی(ع) و فارغالتحصیل حوزه علمیه، یک حرفی دارم و آن حرف این است که وقتی انقلاب پیروز شد زندانیان ما 16 هزار نفر بوده، الان 240 هزار نفر شده است، باید در رابطه با زندانی واقعاً، یک کتابی یکی از دوستان به نام آقای نجمالدین طبسی با عنوان «موارد زندان در اسلام» نوشته است، من از زندان در اسلام چند مورد اندکی است، مثلاً در مورد قاچاق انسان بحث میکند، اگر کسی یک خارجی را در ایران؟ میگویند به موجب این بین 6 ماه تا دو سال زندان است، این چه نفعی دارد؟ مثلاً 20 میلیون جریمه، همین کاری که الان داریم انجام میدهیم؛
فارس: آیا این بازدارنده است؟
نوروزی: بله چرا بازدارنده نباشد، وقتی در زندان بنشیند، زن و بچه او رها بشوند، فرزندان او یتیم بشوند، همسر او بیکس و بیهزینه بشود، بعد یک انجمن حمایت از زندان درست کنند برای حمایت از زن و بچۀ او، یک آقای جولایی درست کنیم باز حقوق بدهیم، این کار چه نفعی دارد؟ آبروی ایران و کشور را بردیم چون اصلاً در خیلی از موارد قانونگذاران محترم ما و کمیسیون قضایی ما قبلاً اینطوری بوده که کیفریکار بودند و مدام دنبال حبس و بگیر و ببندد و بزن بودند، ما در این کمیسیون 6 هزار جوان را در بحث مواد مخدر از اعدام نجات دادیم، ما در این کمیسیون مجازاتهای کیفری را نصف کردیم.
حدود 10 هزار جوان به خاطر مهریه زندان بودند، من 4 سال روی آن کار کردم، روسای حوزه خانواده را آوردیم با آنها بحث کردیم، آقای دکتر رحیمی از حقوقدانان برجسته کشور را آوردیم، مرکز تحقیقات با ما کار کرده است و بعد رئیس قوه با بخشنامه اینها را آزاد کرد، مرخصی کرونایی فرستاد.
حرف ما سر این است که اگر میخواهید 10 هزار سکه هم مهریه بگیرید، حالا به فرمایش هر نوع توافقی کردند، یک توافقی باشد که حکومت ما را بدنام نکند، نظام ما را بدنام نکند، یک جوانی که تازه از سربازی آمده و چیزی ندارد، یک دختری را عقد میکند، میگوید هزار سکه، شش ماه بعد دختر مهر او را به اجرا میگذارد، پسر هم ندارد هزار سکه را بدهد، بعد او را زندانی میکنند و بعد میگویند برو زندان و احصاء را ثابت کن! این کار غلط است، حرف ما این است که این جوان هر چه دارد در همان شب عقد مهریه را پرداخت کند، اگر خواستند عندالاستطاعه باشد بعداً بگیرند، طبق توافق خودشان باشد، خانم برود در دادگاه ثابت کند شوهرش مال دارد، بعد اگر او مال داشته باشد میگیرند و به زن میدهند، اگر شوهر فریب داده و مال را به نام دیگری کرده بود، اینجا مواخذه و زندان دارد و اِلا قبل از آن برای چه زندانی باید بکنیم؟ بعد او باید شاهد بگیرد که مالی ندارد، مشخص است جوانی که تازه از سربازی آمده و پدر او کارگر است و خودش هم کارگر است، مالی ندارد و چرا باید او را زندانی کنیم و میگوییم باید احصاء را ثابت کند؟
*جوانان برای پرداخت مهریه اسیر مشکلات قانونی شدند
ما داریم روی این کار میکنیم و بعد حرف ما سر این است که میگوییم صدها هزار نفر در تهران دختران بالای 30 سال و زنان بیهمسری داریم، برای چه اینطور شده است؟ بخش عظیم آن به خاطر این است که قانونگذار اشتباه میکند و مسئولین فرهنگی کشور هستند که توجیح نمیکنند، همه دارند ثابت میکنند که مهریه اگر هزار سکه است اشتباه است. اما مهریه دختران خودشان هزار و صد سکه است! ما نمیگوییم دوهمسری، سه همسری و عقد موقت رواج پیدا کند، من این را نمیگویم، پیغمبر ما هم زمانی ازدواج مجدد کرد که حضرت خدیجه مرحوم شدند و ازدواج کردند تا ثابت کنند این امرِ خلافی نیست و این برای دوره جاهلی بوده که حرام بوده و یا حضرت علی تا زمانی که فاطمهزهرا(ص) بودند که ازدواج مجدد کرد، وقتی حضرت فاطمه شهید شد برای نگهداری 4 فرزند کوچک مجبور بودند ازدواج بکنند.
من نمیگویم همسر زیاد یا کم کنید یا مجرد زندگی کنید، من میگویم ازدواج باید در ایران تسهیل گردد، یعنی مهریه هر چقدر میباشد باید نقد باشد، من روحانی هستم و دخترم را به یک روحانی میدهم مثلاً 4 یا 5 سکه، بنده نماینده مجلس هستم دخترم را به یک پسر نماینده مجلس میدهم صد سکه، دو نفر کارخانهدار هستند نصف کارخانه را به نام دختر و پسر میکنند، دو نفر کارگر هستند، زمان پیغمبر، پیغمبر به مرد گفت برای مهریه چه داری؟ گفت چیزی ندارم، پیغمبر فرمود قرآن بلد هستی؟ بلد هستی قرآن یاد بدهی؟ گفت بله، گفت بهعنوان مهریه قرآن را به همسرت آموزش بده. حضرت موسی بر چه اساسی با دختر شعیب پیغمبر ازدواج کرد؟ بر این اساس ازدواج کرد که فرمود «انِّی اُرِیدُ أزوجک إِحْدَی اِبْنَتَیَّ هاتَیْنِ.... ـ یکی از این دختران را به شما میدهم ـ «علی أَن تَأجُرَنِی ثَمَنِیَ حِجَج» 8 سال چوپان من باشی، حضرت قبول کرد، نمیگوید صد هزار سکه یا برو بعداً هر وقت داشتی بیاورید بدهید. پیغمبر به حضرت علی فرمود ای علی چه داری؟ سپر دارم، گفت این سپر برای مهریه خوب است، نفرمودند صد تا سکه یا هزار سکه هر وقت داشتید بیاورید بدهید.
ازدواج در اسلام آسان بوده اینطوری نبوده که ما این وضع را ایجاد کردیم، کاری کردیم که همه جوانها میترسند ازدواج کنند، از مهریه میترسند، این کارها باعث میشود که جوانها از ازدواج کردن بترسند، من میگویم پدرها و مادرها ازدواج را آسان بگیرید، مهریه را کم بگیرید، ما نمیگوییم 5 تا یا 10 باشد اما هر چه است نقد باشد، اگر خواست عندالاستطاعه و نسیه باشد، زن برود در دادگاه ثابت کند که همسرش مال دارد و مهریه را نمیدهد، ما داریم طبق اعتبار سند رسمی کل املاک را مشخص میکنیم و وقتی مشخص شد مال دارند حق آن خانم را میدهند و میرود و اگر ندارد برود کار کند یک سوم حقوقش را بهعنوان مهریه به آن خانم بدهد و اگر به زندان برود دردی را دوا نمیکند، زندان برود، بچه او یتیم شود و گرسنه بماند چه فایدهای دارد؟
* برابر بودن و همسان بودن وکُفویّت باید فرهنگسازی شود
من دنبال این حرف اسلام هستم، ازدواج باید آسان شود، برابر بودن و همسان بودن، کُفویّت باید فرهنگسازی شود، راه آن این است که مهریه نقد باشد، برابری باید در ابتدا مشخص شود، مثلاً سیستم حقوق روحانی با یک پزشک فرق دارد، این کُفویّت میشود، در ازدواج با کفویت رعایت شود و طوری نباشد که خانم مهریه را به اجرا نگذارد، وقتی دختر و پسر بعد از 8 یا 9 ماه طبق فتوای شیخ طوسی، زیر یک سقف جمع نشدند، این از مصادیق ماده 11-30 ماده مدنی از مصادیق عسر و حرج، دادگاه باید طلاق بدهد، چرا دادگاه بعد از 5 سال طلاق نمیدهد؟ چرا بعد از 5 سال اینها جدا زندگی میکنند و دادگاه آنها را طلاق نمیدهد؟
* عزم مجلس برای ازدواج آسان جوانان
این فرمول ازدواج و زندگی آسان است و ما دنبال این مسائل هستیم، نباید در تهران و امالقری اسلام این همه دخترِ جوان بیشوهر و زن بیهمسر باشند، این را باید آزاد کرد، مرد زنش مرحوم شده، برای چه ازدواج نمیکند؟ میگوید من قسم خوردم ازدواج نکنم، من به زنم وفادار هستم، خوب حضرت محمد هم به حضرت خدیجه(ص) وفادار بود، این چه کاری است؟ آیا حضرت علی حضرت فاطمه را دوست نداشت؟ ولی بعد از ایشان ازدواج کردند، حضرت فاطمه فرمودند بعد از فوت من ازدواج کنید. انسان یعنی انس، خدا میفرماید «اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا» همسر داده تا شما سکنی بگیرید. جوانان ما ازدواج نمیکنند چون از مهریه میترسند، از زندان رفتن میترسند، علما و بزرگان ما باید این مسائل را توضیح بدهند.
وقتی یک کسی 6 هزار زندانی را نجات میدهد و میگوید این زندانیها باید آزاد شوند، امام فرمودند حبس یعنی محدودیت، آقا هم میفرمایند حبس محدودیت است، حبس زندان نیست، حبس کشتن روح و جسم نیست، حبس محدودیت است، ما در برنامه ششم توسعه قانون درست کردیم، 10 هزار هکتار برنج جاده قم و تهران بگیرند، زندان درست کنند، اوین را بفروشند، بروند آنجا با زن و بچهشان کار کنند و در آن زندان باشند، کار کنند هزینه زن و بچهشان را بدهند و یک مقداری هم به دولت بدهند، اگر مکانیکی خوب انجام داد و بعد از 10 سال توانست یک ماشین را باز کند و ببندد، باید آزاد شود، یکی توانست یک مبل بسازد، میتواند آزاد شود، حبس این نیست که در زندان اوین بهایی و یهودی و مسلمان را کنار هم بگذاریم!
من از زندان اوین بازدید کردم، مسیحی و یهودی و منافق در زندان وجود دارد و کنار بچههای مسلمان هستند و شرعاً این کار حرام است، حبس زندان نیست، حبس یعنی محدودیت، مثلاً شما باید در این شهر بمانید کار کنید و از این شهر بیرون نروید، مثلاً شما آدم کشتید باید بروید در این سوله کار کنید تا بتوانید دیه را بپردازید و رضایت بگیرید، ما در زندان افراد را از حیثیت ساقط میکنیم. من روحانیِ جهتدار، مسیردار هستم، من قبل از انقلاب شاگرد آقا بودم و مقلد امام بودم، من هیچ از اصول دست برنمیدارم و تا آخرین نفس از این انقلاب دفاع میکنم.
فارس: بر اساس طرح مجلس شما برای مهریه مرز مشخص نکردید و اینکه در ابتدا مهریه پرداخت شود؟
نوروزی: بله همان ابتدا پرداخت شود و اگر توافق کردند بعد از 5 سال یا 10 سال پرداخت کنند منتها براساس ماده 7 قانون نحوۀ اجرای محدودیتهای مالی زن میداند مثلاً شوهرش سه ملک دارد به قاضی اعلام میکند، از این به بعد بحث اعتبار رسمی اسناد، تمام اموال افراد ثبت میشود. زندانی شدن نباید صورت بگیرد، با این کار بچه بیپدر و بیکس میشود و حتی زن وقتی شوهرش یک شب در زندان باشد دیگر با او زندگی نمیکند، قاضی خیلی باید در بازداشت کردن مراقبت کند، چه بازداشت موقت و چه بازداشت با وثیقه، باید مطالعه و بررسی کنند، با این کار زندگیها از هم پاشیده میشود، باید استعلام شود که این فرد چقدر مال دارد و بعد او را احضار کنند و بعد مهریه را از او بگیرند و اگر مرد مهریه را دارد که بدهد و میگوید ندارم باید مجازات شود و اگر دو ساعت بازداشت شود اعتراف میکند. باید کمی روی پروندهها کار کرد، نباید سریع دستور زندانی و بازداشت و پابند به طرف ببنیدیم و آبروی او را ببریم.
ازدواج و زندگی باید آسان باشد و اگر هم میخواهند طلاق بگیرند با محبت باید باشد، قاضی باید درست حکم بدهد، حبس نوشتن که ما داریم قانون آن را میگذارید از ماده 60 تا 90 قانون مجازات اسلامی، حبسهایی که ما دادیم کشندگی و از بین بردن نیست، هر جا گفتیم مجازات درجه 3، گفتیم از فلان تا فلان، مجازات درجه 4 گفتیم از فلان تا فلان گفتیم، یا این مجازات یا نقدی. مثلاً قاضی برای خانمی که روسری خودش را برداشته و در خارج عکسی انداخته 10 سال زندانی برای او نوشته است! آیا این حکم درست است؟
*6 هزار جوان زندانی آزاد شدند
فارس: 6 هزار جوانی که فرمودید مربوط به کدام قانون است؟
نوروزی: قانون الحاق چند تبصره به ماده 48 قانون مبارزه با مواد مخدر.
*طرحی برای رویت اسامی نجومیبگیران
فارس: یک طرحی در مورد حقوقهای نجومی داریم که سامانه آن در دولت وجود دارد و فقط در دسترس دولت و قوه قضائیه قرار میگیرد و یک طرحی در مجلس میآید که اگر تصویب شود برای عموم مردم هم قابل رویت است؟
نوروزی: بله؛ این کار باید انجام شود، اگر در کمیسیون ما بیاید، ما آن را طوری میبنیدیم که باید حقوقها را متعادل کنیم، براساس برنامه ششم توسعه و قانون خدمات کشوری، اگر حقوقها را متعادل کنیم بخش زیادی از تورمها و گرانیها از بین میرود و عدالت در کشور حاکم میشود. معنی ندارد طرف در ماه 50 میلیون حقوق بگیرد، 30 میلیون هم زیاد است! حقوقهای نجومی باید درست شود و افزایش بیرویه نباید داشته باشیم. مثلاً آقای روحانی وقتی میخواسته برود حقوق اعضای هیات علمی را از 8 میلیون، 21 میلیون کرده، که این ظلم است! چرا باید این کار را کرد؟ از کدام پول و بیتالمال؟
فارس: از توضیحات شما ممنونم.
نوروزی: من هم از شما ممنونم.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: زندان اسلام روحانی مهریه آبان 98 حسن نوروزی نماینده مجلس پلیس امنیت 6 هزار جوان هزار سکه حقوق ها نامه ها گفت وگو آبان 98 حرف ما بچه ها آدم کش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۰۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عفو بیش از ۱۴۵۰۰۰ زندانی در سال گذشته
اعطای ارفاقات قانونی به زندانیان در کاهش جمعیت کیفری نقش به سزایی دارد، بر همین اساس ۱۴۵ هزارو ۸۰۷ مددجو در سال ۱۴۰۲ در کل کشور عفو شده یا از نهادهای ارفاقی بهرهمند شدند. - اخبار اجتماعی -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، کاهش جمعیت کیفری همواره مورد تاکید قوه قضاییه بوده و بهرهمندی مددجویان از نهادهای ارفاقی و عفو نیز اعمال شده است. با استفاده از ارفاقات قانونی در موارد لزوم، علاوه بر حذف مشکلات و آسیبهای ناشی از زندان و حفظ کرامت انسانی، هزینههای اجرای عدالت کیفری کاهش پیدا میکند.
موضوع استفاده از تأسیسات ارفاقی یا ارفاقهای قانونی در مورد متهمان و محکومان است یکی از مواردی که در قوانین جدید کیفری به آن توجه شده و اجرای آن مورد تأکید رئیس دستگاه قضا است به همین منظور اعطای ارفاقات قانونی به زندانیان در کاهش جمعیت کیفری نقش بسزایی دارد.
نهادهای ارفاقی در قالب مرخصی، اعطای آزادی مشروط، بررسی درخواستهای عفو و تخفیف مجازات، تعلیق مجازات و تحت نظارتهای الکترونیکی (پابند) قرار دادن زندانی، از جمله مواردی است که میتواند توسط عدلیه برای فرد زندانی در فرآیند اجرای حکم اعمال شود، اما نکته در خور توجه این است که ارفاقات شامل حال محکومان جرایم خشن و سارقین سابقهدار و تهدیدکنندگان امنیت فیزیکی و روانی مردم نمیشود.
در همین راستا، رئیس قوه قضاییه، همزمان با ایام جشن پیروزی انقلاب اسلامی در 23 بهمن 1402، ضمن سرکشی از زندان مرکزی اصفهان، با اشاره به عواملی که در اعطای ارفاقات قانونی به محکومان واجد شرایط مؤثر است، گفت: زندانیان و محکومانی که واجدِ شرایطِ بهرهمندی از ارفاقات قانونی هستند، برای اینکه در شمول این قبیل ارفاقات قرار بگیرند باید چند نکته را مدنظر داشته باشند؛ نخست آنکه در ظواهر امر به اثبات برسانند که از کرده خود پشیمان و نادم هستند و قصد جبران دارند؛ دوم آنکه، ضوابط زندان را رعایت کنند و در داخل زندان منضبط باشند و با سایر زندانیان و زندانبانان و مراجعان به زندان، رفتار صحیحی داشته باشند؛ سوم آنکه، در هنگام عزیمت به مرخصی، از مبادرت به هرگونه تخلف و جرم پرهیز کنند و در موعد مقرر از مرخصی به زندان بازگردند و در در طول دوران مرخصی، در اجتماع و خانواده رفتار خوب و پسندیدهای داشته باشند.
قاضیالقضات ادامه داد که ما در طول سال به مناسبتهای مختلف، چند نوبت عفو زندانیان واجد شرایط را داریم؛ از سویی دیگر سایر ارفاقات قانونی نظیر آزادی مشروط و تعلیق مجازات را نیز داریم؛ بنابراین شما زندانیانِ واجد شرایط از این فرصتها استفاده کنید و این امر همانطور که تاکید کردم، به نوع رفتار شما در داخل زندان بستگی دارد. البته مجدداً تاکید میکنم که محکومان جرایم خشن و سارقین سابقهدار و تهدیدکنندگان امنیت فیزیکی و روانی مردم از ارفاقات قانونی بهرهمند نمیشوند.
همچنین حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای شنبه 8 اردیبهشت 1403 طی سخنانی در در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد شهید مطهری گفت که نمیخواهم بگویم همه موارد، اما برخی موارد که برای جامعه مضر هستند را تاکید داریم که مرتکبین آنها در زندان بمانند و به تناسب جرمشان و وفق قانون، مجازات سنگینتر شوند. البته افرادی نیز ممکن است فریب خورده باشند و اظهار ندامت کنند و حتی اگر به زندان بروند و یا در زندان بمانند نیز تبعات بدتری متوجه آنها باشد، تاکید ما در اینگونه موارد اِعمال ارفاقات قانونی است؛ اما تاکید مؤکد داریم عناصر اصلی که برای جامعه مضر هستند نباید مشمول ارفاق شوند.
بر همین اساس 145 هزارو 807 مددجو در سال 1402 در کل کشور عفو شده یا از نهادهای ارفاقی بهرهمند شدند به طوری که در استان ایلام 155 نفر و در استان آذربایجان شرقی هزار و 801 نفر عفو و یا از نهادهای قانونی استفاده کردند.
با اقدامات و بررسی پروندهها توسط مسوولان قضایی، 3 هزار و 138 مددجو در استان آذربایجان غربی، 394 مددجو در استان اردبیل و 8 هزار و 511 مددجو در استان اصفهان از عفو و ارفاقات قانونی استفاده کردند.
2 هزار و 856 مددجو در استان البرز، 17 هزارو 681 مددجو در استان تهران و 1 هزار و927 مددجو در استان بوشهر واجد شرایط بهره مندی از ارفاقات قانونی بودند.
نهادهای ارفاقی و عفو برای 512 مددجو در استان چهارمحال و بختیاری، هزارو 593 مددجو در استان خراسان جنوبی ،11 هزارو 645 مددجو در استان خراسان رضوی و هزارو 184 مددجو در استان خراسان شمالی اعمال شده است.
به منظور کاهش جمعیت کیفری برای 25 هزارو 741 مددجو در استان خوزستان، 106 مددجو در استان زنجان، هزارو 322 مددجو در استان سمنان ،867 مددجو در استان سیستان و بلوچستان ارفاقات قانونی اعطا شده است.
بنا به تاکیدات رئیس قوه قضاییه ارفاقهای قانونی برای 20 هزار و 498 مددجو در استان فارس ،6 هزار و 738 مددجو در استان قزوین، هزارو 611 مددجو در استان قم و 1 هزارو 92 مددجو در استان کردستان اعمال شده است.
هزار و 20 مددجو در استان کرمان، 7 هزارو 557 مددجو در استان کرمانشاه، 716 مددجو در استان کهگیلویه و بویراحمد، 888 مددجو در استان گلستان و 291 مددجو در استان گیلان از فرصت ارفاقات قانونی بهرهمند شدند.
در این راستا در سال 1402 در استان لرستان 60 مددجو، 2 هزار و 207 مددجو در استان مازندران ،1 هزارو 619 مددجو در استان مرکزی، 9 هزارو 425 مددجو در استان هرمزگان ،1 هزارو 935 مددجو در استان همدان و 10 هزارو 724 مددجو در استان یزد با بهرهگیری از ارفاقات قانونی آزاد شدند.